Skip to main content

Gedoe! Werknemer werkt niet!


Rijdend in mijn cabrio (dakloos) gaat de telefoon.
“Spreek ik met Coen Splinter? Jip! Je nummer heb ik van een collega-ondernemer. Wil je mij helpen?”


“Natuurlijk, hoe kan ik nuttig voor je zijn?”

“Onze werknemer functioneert niet, heeft privéproblemen en heeft zich ziek gemeld. Zijn huisarts adviseert een bedrijfsarts.”

“Oké, zal ik hem bellen? En bekijken of een medicus nodig is.”

“Ga je gang want wij willen een oplossing.”

Ik bel werknemer en er is een vertrouwensbreuk. “Oké, wil je met mij en je werkgever hierover het 3gesprek aangaan? Bekijk eerst even onze website, klik op mijn foto en lees wie ik ben. Bespreek dit met je partner, raadgevers en bel mij terug of je dit wil.”

Ondertussen bel ik werkgever en vraag of hij open staat voor een 3gesprek bij mij op kantoor. “Prima, als werknemer dat wil kom ik natuurlijk.” We maken onder voorbehoud een afspraak over 2 dagen. Werknemer belt terug en ik krijg het vertrouwen om het 3gesprek te leiden.

Tijdens het 3gesprek is snel duidelijk dat werknemer en werkgever niet verder willen en er wordt zakelijk afgestemd.

In het nagesprek alleen met werknemer vraag ik: “Ben je ziek of ben je hier ziek van?” “Ik ben hier ziek van!”

Na 2 dagen wordt er op mijn kantoor ondertekend. Ik volg werknemer nog even en binnen 4 weken is er een leuke arbeidsbestemming  gevonden.

Soms is een werkrelatie eindig en kun je er door verschillende redenen ziek van zijn. Dan is het belangrijk om goed af te ronden en verder  te gaan.

Wanneer de communicatie schuurt en de verbinding schraal wordt kan een gespreksleider waardevol zijn door verwarringen
en verstrengelingen te ontmantelen.

Hoe zou deze situatie zijn gegaan als werkgever 3 maanden eerder had gebeld?