Skip to main content

Blog – Inzetbaarheidskunde en het goede gesprek


Door de snel ontwikkelende wereld is het blijven ontwikkelen van kennis, kunde en karakter steeds belangrijker geworden. ‘Duurzame inzetbaarheid’ wordt het vaak genoemd, ofwel inzetbaarheidskunde.


Wanneer er een onbalans optreed in één van de krachtenvelden (communicatie, commercie, contract en competentie), is het noodzakelijk om de balans te herstellen. Door de onbalans bespreekbaar te maken in een goed gesprek, kan er gezamenlijk en vanuit eigenaarschap naar een passende oplossing gezocht worden. De werknemer kan vanuit eigenaarschap het gesprek initiëren, of de werkgever vanuit zijn signalerende rol.

De rol van de werkgever is in deze gesprekken om de werknemer te simuleren om eigenaarschap te tonen, eigenlijk net zoals bij een ziekmelding verwacht wordt. Zo kan de werknemer zelf duidelijk aangeven wat er nodig is om inzetbaar te blijven en kan de werkgever specifiek faciliteren en investeren.

Lees deze columns nog eens ter inspiratie:

  1. De 4 C’s van Inzetbaarheidskunde
  2. Lage gespreksdrempel = hoge verzuimdrempel